Sider

torsdag 17. desember 2009

Brente mandler


Flere kvelder på rad har jeg nå brent mandler. Min familie har ingen store tradisjoner med dette, men tok med en pose hjem etter turen til Hadeland. Da Rema 1000 i disse dager har tilbud på mandler, måtte jeg bare prøve. De ble supergode! Med fine glass, sløyfebånd og en liten pakkelapp, er dette supre gaver.


Brente mandler (med personlige innskytelser til oppskriften)
250 g mandler (tilbud Rema 1000 til 39,- per kg)
250 g sukker
1 dl vann

Legg alt i en tykkbunnet gryte, gjerne stålgryte.
Sett platen på middels (middels til middels pluss på min komfyr) varme. Rør av og til, og la massen småkoke til alt vannet er fordampet. (Her menes virkelig alt vannet)
Nå legger sukkeret seg rundt mandlene og de får en grålig farge. ( På dette tidspunktet er bare litt av sukkeret festet til mandlene og resten ligger helt tørt i gryten) (det er forresten på dette tidspunktet man tror at man har gjort alt feil. Trøst deg med at du ikke har feilet, sukkeret har bare ikke smeltet ennå..)
Nå er det viktig å røre hele tiden til sukkeret smelter og legger seg blankt og fint rundt mandlene.
Når mandlene er pent brune, legges de utover bakepapir. Brukt to gafler for å få mandlene fra hverandre. (Mulig at det ikke funker, og at de kun ligger i en klump. Fortvil ikke, etter ca 1 min er det mulig å brekke de fra hverandre med fingrene, noe som fungerer langt lettere enn med gafler..)

Ha en stålende kveld videre, og lykke til!

Frk Ligaard

3 kommentarer:

  1. Hei. Er ofte innom for å se om du har et nytt innlegg. Synes det går litt for lang tid mellom innleggene dine... Ta dette som positiv kritikk, jeg liker siden din, det er jo derfor jeg ønsker hyppigere oppdateringer. Godt nytt år! Hilsen trofast leser...foreløpig...

    SvarSlett
  2. Hei velkommen hit til Nib..alltid hyggelig med nye interiørbloggere som dukker opp. Håper du vil trives. Klem fra Maliva

    SvarSlett