Sider

mandag 18. april 2011

..er ingen kokk, men det er lov å late som...


Noen stor kokk er jeg så absolutt ikke, og det har jeg heller ingen ambisjon om å bli. Det hender dog at jeg får ånden over meg, og legger ut på dypt vann med ukjente råvarer. Det jeg liker best er mat som lager seg selv.. Da jeg her om dagen gikk tom for ideer til middag, og jeg kom over en hel kylling i butikken, kunne jeg ikke dy meg. Det hadde jeg jo aldri laget før. Det skulle i tilegg vise seg at den kunne lage seg selv i ovnen. Fantastisk!

Bruksanvisning for hel kylling:

Smør fuglen inn med mykt smør, og litt salt og pepper. Skjær opp rødbeter, poteter og gulerøtter og ha disse, samt noen hele båter med hvitløk, i en ildfast form sammen med kyllingen. Hell olje på grønsakene, og strø på litt salt. Herligheten settes på 180 grader i 60 min. i ovnen.  Pa ra pa pa pam, perfekt helstekt kylling (til 29 kroner), med rotgrønnsaker..

Forrige onsdag fikk jeg bli med mamma på kokkekurs hos Kulinarisk Akademi. Temaet på kurset var "Det beste fra det franske kjøkken", og jeg kan nå proklamere at jeg nå kan kunsten å rense kamskjell.. Ble litt bekymret da sjefskokken sa at vi ikke måtte få panikk når vi stod med en tommel klemt fast i skjellet... Alle fingre er i god behold. Skal nok få vist noen bilder når jeg får tak i minnekortet.

Ha en strålende dag!

Frk Ligaard

1 kommentar: