Sider

fredag 6. november 2009

Bunadskjortebatikk....

Disse vaskeklutene fra Växbo Lin er fantastiske og koster ikke mer en 88kr.



Må skrive litt om fantastiske Växbo Lin og deres produkter. Svenske Växbo Lin er en lintøyfabrikaten i Skandinavia med lengst produksjonslinje. Den er faktisk komplett fra rå lin til ferdig vevde produkter. Alle produktene er i 100 % lin, og de er fantastiske. De leverer vaskekluter, håndklær, servietter og de lekkreste duker. Kvaliteten er suveren!

Lin er et materiale som tåler det meste. Dette er noe jeg selv fikk testet ut julen for 2 år siden. Etter å har brukt bunaden med tilhørende skjorte og forkle i julen, skulle jeg være flink å få dette vasket med en gang. Kanskje litt dumt at jeg glemte helt den røde og grønne juleduken jeg allerede hadde lagt inn i vaskemaskinen et par dager tidligere.. Juleduken i billig bomull som aldri før hadde sett en vaskemaskin. Jeg oppdaget ikke fadesen før jeg skulle henge opp vasken. Både forklet og skjorten så ut til å ha vært forsøkskaniner innen batikk. De hadde sjatteringer i lilla, rosa, rødt og grønt. Spesielt var det med de partiene som i tillegg hadde fått dukens kledelige rutemønster. Jeg fikk lettere panikk! Jeg fryktet å ringe mamma, og mormor kunne jeg i hvert fall ikke ringe da hun laget mye av min bunad. Ikke lett å konstantere at nærmere 10 000 kr nå var kastet rett ut gjennom vinduet. Jeg fant midlertidig ut at det her bare var å finne frem klorflasken da jeg ikke hadde noe å tape.. Etter å ha kloret 6 ganger kom jeg frem til et resultat som ikke ser avskrekkende ut. Kunne ikke klore mer da forklet begynte å få de vanlige gule klorflekkene. Skjorten og forklet ser nå ut til å være ca 100 år og preget av tidens tann selv om de i virkeligheten er 14 år. Bunaden skal brukes nå i helgen i barnedåp. Jeg må her bare passe på å ikke stå i nærheten av de andre i bunad slik at man ikke ser hvor gult mitt tilbehør er...


Ha en strålende dag!



1 kommentar:

  1. Hei og god morgen.
    Takk for en koselig kommentar på bloggen min tidligere i uka.

    Jeg kjenner at det er ikke så bra å ha det så travelt som nå, for jeg rekker liksom ikke innom alle dere bloggere som jeg ønsker å besøke.
    Det kommer til å bedre seg etter løe helgen, å at jeg da igjen har tid til bloggene deres og ikke bare min egen.
    Ha en herlig søndag. Klem fra Elin:)

    SvarSlett