Sider

torsdag 12. november 2009

Da er det også prøvd ut...



Jeg er ingen god kokk. Jeg kan vel strengt tatt ikke bruke ordet kokk i samme setning som navnet mitt uten å fornærme noen.. Jeg er ei heller spesielt glad i å lage mat. Jeg liker å spise den. Jeg skal ha for at jeg prøver, men det er det.. På fredag klarte jeg rett og slett å ødelegge 600g fantastisk indrefilet av elg.. Det hele skyltes muligens det faktum at jeg ikke er helt stø i å bruke steketermometer. Og nei, den ble ikke for mye stekt. Det var vel heller det at jeg flere ganger trodde den var ferdig. Lot den hvile i folie på benken, for så å konstatere at den ikke var ferdig. Når man gjør dette nok ganger blir den ødelagt. Til sist gav jeg opp, ble sur, drakk opp mitt glass med rødvin, og gikk og la meg..

For en tid tilbake oppdaget vi fenomenet fiskebil. En kjekk bil som kjører rundt og selger fisk og andre delikatesser fra havet. Noe helt nytt for "byfolk" som oss. Jeg kastet meg på, og i ren begeistrelse klarte jeg å svi av 1000 kroner på laks. Det var kanskje ikke så fornuftig med tanke på mine manglende kunskaper på kjøkkenet. Vi har nå spist laks i mange varianter. Jeg nevner i fleng: laks bakt i folie med grønnsaker, svidd laks i folie, grusom laks med pasta, laks med poteter, rømme og smør. I dag ble laksepai prøvd ut. Vel lignet den ikke på den på bildet, men den så god ut. Det var bare det at jeg måtte krydre en del for at den skulle smake noe som helst, eller som min kjære sa "Den smaker kjønnsløs". Han har i tillegg sagt at det blir bråk om jeg noen gang handler fisk av fiskebilen igjen.. Bildet er av en helvspist pai. Var flink og tok bilder av paien med en gang jeg tok den ut, men hadde jeg satt inn minnekortet i kameraet...nei..



Her er fløtemuggen og sukkerskålen jeg kjøpte på Hadeland på tirsdag. 39,- for en del og 49,- for den andre. Et kupp!
Ha en strålende kveld videre!
Frk Ligaard

4 kommentarer:

  1. Du skriver bra Kari, en veldig fin og morsom blogg!

    Sett denne? http://www.remodelista.com/
    Kom over den ved en tilfeldighet tidligere i høst, og listefeberen deres er herlig nerdete.

    Klem fra Karianne

    SvarSlett
  2. Takk! Mye artig på linken du sendte!
    Ha en strålende helg!

    SvarSlett
  3. Så koselig blogg du har, jeg måtte le flere ganger her når jeg leste dette "matinnlegget":)

    Tusen takk for koselig hilsen på bloggen min! Så må du ha en riktig fin helg, kommer snart innom igjen her:)

    SvarSlett
  4. Forresten veldig fin fløtemugge og skål du hadde kjøpt deg, de tror jeg havner på min juleønskeliste!

    SvarSlett